APH AS IE N.

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ZUR AUFFASSUNG OER

APH AS IE N. EINE KRITISCHE STUDIE vox

DR. SIGM. FREUD P'RIVATDOCEXT Fi.in SEUROPATH(tLOGtE A:S DEl( C:r\IYERSTTlT

:MIT 10 HOLZSCHXIirEX ai TEXTE.

LEIPZfG UND F R A N Z

WIE~.

D E U T I C K E.

wn:x.

TABLE OF CONTENTS: INTRODUCTION BY RICHARD G. KLEIN THE TERM APHASIA AS DEFINED BY THE OED AND THE LIDDELL & SCOTT GREEK-ENGLISH DICTIONARY TH,E CONCORDANCE LISTING OF THE SOURCES OF THE THREE APHASIA TEXTS I USED TO CREATE THESE BILINGUAL TEXTS FREUD'S ABSTRACT XIX ON THE INTEPRETATION OF THE APHASIAS~ A CRITICAL STUDY [1891b] THE BILINGUAL VERSION OF THE 1888 VILLARET HANDWORTERBUCH ENTRY FOR APHASIA THE BILINGUAL VERSION OF THE 1893 BUM & SCHNIRER DIAGNOSTISCHES LEXIKON FUR PRAKTISCHE ARTZE ENTRY FOR APHASIA COMMENTS BY VALERIE GREENBERG ON QUESTIONS OF TERMINOLOGY AND TRANSLATION FROM HER BOOK, FREUD AND HIS APHASIA BOOK A CROSS-REFERENCE OF THE PAGES OF THE 1891(GER), 1953(ENG) & 1992 (GER) VERSIONS OF ZUR AUFFASSUNG DER APHASIEN THE BILINGUAL VERSION OF ZUR AUFFASSUNG DER APHASIEN USING A RE-CONSTRUCTION OF THE 1891 EDITION AS THE PRIMARY TEXT THE BIBLIOGRAPHY FROM THE 1992 GERMAN EDITION OF ZUR AUFASSUNG DER APHASIEN A BIINGUAL OF APPENDICES B &C (PSYCHO-PHYSICAL PARALLELISM and WORDS AND THINGS) FROM THE UNCONSCIOUS, S.E. VOL. XIV, PAGES 56-58 & 74-81. SOME PARAGRAPHS RECENTLY TRANSLATED BY VALERIE GREENBERG FROM HER BOOK FREUD AND HIS APHASIA BOOK

INTRODUCTION FiRST OF ALL, I WOULD LIKE TO THANK THE FOLLOWING FRIENDS, SCHOLARS, . ·· AND MENTORS FOR ENCOURAGING ME TO CONTINUE WITH THIS PROJECT OF MAKING A BI-LINGUAL SOURCE BOOK ON FREUD~S APHASIA TEXTS. THEY ARE: PACLA 'MIELI, DANY NOBUS, AND BARRY O'DONNELL, AS WELL AS VARIOUS MEMBERS OF APRES-COUP THAT ARE TOO NUMEROUS TO MENTION. IN ORDER TO HELP UNDERSTAND FREUD'S BOOKS AND ARTICLES ON APHASIA (NOT ONLY THE CONTENTS, BUT ALSO THE HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL CONTEXTS), I WOULD RECOMMEND READING THE FOLLOWING BOOKS AT ONCE: FORRESTER, JOHN: LANGUAGE AND THE ORIGINS OF PSYCHO-ANALYSIS COLUMBIA UNIVERSITY PRESS, N.Y. 1980 SOLMS, MARK & MICHAEL SALING(TRANSLATORS,EDITORS): A MOMENT OF TRANSITION, TWO NEUROSCIENTIFIC ARTICLES BY SIGMUND FREUD KARNAC BOOKS, LONDON 1990 VAN DE VIJVER, GERTRUDIS & FILIP GEERARDYN(EDITORS): THE PRE-PSYCHOANALYTIC WRITINGS OF SIGMUND FREUD KARNAC BOOKS, LONDm~ 2002 GREENBERG, VALERIE D: FREUD AND HIS APHASIA BOOK CORNELL UNIVERSITY PRESS, ITHACA 1907 A FEW OBSERVATIONS AND PERHAPS HALF-APHASIC THOUGHTS THAT I HAD WHILE CREAT!NG THIS BI-LINGUAL EDITION: 1) I FIRST USED THE ENGLISH TRANSLATION BY STENGEL AS A PRIMARY TEXT, MATCHING THE NEW GERMAN EDITION (1992) OF ZUR AUFFASSUNG DER APHASIEN TO IT, PARAGRAPH BY PARAGRAPH. I THEN REALIZED THAT ALTHOUGH IT'S , VERY NICE, IT'S NOT VERY USEFUL BECAUSE MOST OF THE REFERENCES TO FREUD'S BOOK ARE TO THE PAGE NUMBERS IN THE ORIGINAL 1891 GERMAN EDITION. UNFORTUNATELY, THE NEW GERMAN EDITION (1992) DID NOT FOLLOW THE ORIGINAL PAGINATION OF FREUD'S 1891 EDITION, WHICH QUITE FRAN[LYLEFT ME KIND OF SPEECHLESS. FORTUNATELY, THEY DID NOTATE THE ORIGINAL EDITION'S PAGE NUMBERS IN THE MARGINS. SO IT DID NOT PHASE ME IN THE LEAST TO RECONSTRUCT THE ORIGINAL 1891 EDITION AND ALSO RE-STORE- THE ORIGINAL PAGE HEADINGS OF FREUD AT THE TOP OF EACH PAGE, EVEN THOUGH IT WAS A BIT TEDIOUS. 2) WHILE MAKING A,BI-LINGUAL EDITION, I HAD TO MAKE A FEW QUICK DECISIONS AS TO WHAT TO DO WITH THE COPIOUS FOOT-NOTES OF THE NEW GERMAN EDITION. IN ORDER TO INCLUDE THEM ALL, I HAD ON: OCCASION TO PUT A FEW AT THE BOTTOM OF THE PAGE ON THE ENGLISH TRANSLATION SIDE, EVEN THOUGH THIS MIGHT BE A BIT CONFUSING AT FIRST. 3) WE MUST NOT FORGET THAT FREUD'S FIRST NAME, SIGMUND, COINCIDENTLY MEANS 'VICTORY-MOUTH' AS PATRICK J. MAHONY HAS POINTED OUT IN HIS BOOK, QN DEFINING FREUD'S DISCOURSE. THIS THEME OF 'VICTORY-MOUTH' RUNS THROUGH FREUD'S ENTIRE LIFE FROM HIS APHASIC BOOK TO THE TALKING-CURE TO HIS CANCER OF THE JAW.

4) THE TITLE IN GERMAN, ZUR AUFFASSUNG DER APHASIEN, IF WRITTEN OTHERWISE AS: ZUR AUFFASSUNG DER A PHASIEN THEN, ONE CAN SEE THE REPETITION OF THE A-F-S-N SOUND. THE VERY PRONOUNCIATION OF IT GIVES ONE, IF:;NOl! AN APHASIA, AT LEAST A SPEECH IMPEDIMENT IN THE FORM OF A STUTTERING. ONE IS REMINDED OF ROMAN JAKOBSON'S ESSAY, LINGUISTICS AND POETICS, WHERE HE COMMENTS ON 'THE HORRIBLE HARRY' AND 1 I LIKE IKE' WHERE HE MENTIONS ABOUT TWO ALLITERATING WORDS, WHERE THE FIRST IS INCLUDED IN THE SECOND WORD, "A PARANOMASTIC IMAGE OF THE LOVING SUBJECT ENVELOPED BY THE BELOVED OBJECT", IT IS A KIND OF METONYMIC FORWARD-GOINGNESS COLLAPSING INTO REPETITION. 5) IN HIS LETTER 9 TO FLIESS OF MAY 2 1891, HE WRITES 'IN WENIG WOCHEN WERDE ICH MIR DIE FREUDE MACHEN, IHNEN EIN HEFT UEBER APHASIE ZU SCHICKEN ••• ' IN HIS LETTER 52 TO FLIESS OF DEC 6, 1896, WHICH COULD BE FACETIOUSLY SUMMARIZED, FLIESS KEEPS SAYING 'PHASEN, PHASEN, PSYCHISCH UND SEXUELL: FREUD KEEPS SAYING 'APHASIEN! APHASIEN!' 6) CAN ONE LEGITIMATELY ASK, WHAT WOULD FREUD HAVE ASSOCIATED TO THE WORD "APHASIEN''? PROBABLY NOT! BUT I CANNOT STOP MYSELF FROM SAYING: AFFE-ASIEN? APHASIEN IN WIEN? AFFE-SZENE IN WIEN? ELLE A PHASE SIEN? ELLE A PHANTASIEN? OR, AS FREUD QUOTES ONE OF DR. HAMMOND'S SPANISH SPEAKING PATIENTS ON PAGE 26(ENG),PAGE 27(GER) DR.HAMMOND ASKS "COME SIEN ARORA?" (HOW IS YOUR (APHA-SIEN?). THE PATIENT ANSWERS "SIEN, SIEN, SIEN!" MAYBE HE REALLY INTENDED TO SAY 'APHASIEN, APHASIEN, APHASIENI' 7) I AM STRUCK BY AN ARTICLE I ONCE READ IN THE NEW YORK TIMES SCIENCE SECTION, IN ABOUT 1992-1994, WHICH I CAN NOT FIND, OR TRACE. IT TOLD OF A RECENT RESEARCH IN CALIFORNIA,(PERHAPS STANFORD?). THE GIST OF THE ARTICLE WAS THAT THEY WERE USING THE LATEST MRI EQUIPMENT TO SHOW IF AREAS OF THE BRAIN (LIKE BROCA..-'5 OR WERNICKE'S) WERE LINKED TO ·CERTAIN TYPES OF APHASIA. NEITHER BEING AN EXPERT IN PHYSIOLOGY OF THE BRAIN, NOR ON FREUD'S APHASIA BOOK, I FINISHED READING THE ARTICLE, ASKING MYSELF " SO WHERE IS THE 'CHIDUSH"?" l{HAT !S . SO NEW. HERE? . WHAT HAVE THEY SAID THAT WAS NOT ALREADY KNOWN TO FREUD IN 1891? I THANK THE READER'S INDULGENCE FOR ALLOWING TO WRITE MY ASSOCIATIONS TO THIS VERY DIFFICULT BOOK THAT I STRUGGLED WITH FOR SIX MONTHS WHILE MAKING A BI-LINGUAL SOURCE BOOK ON FREUD'S APHASIA TEXTS.

RICHARD G. KLEIN SEPTEMBER 21, 2002 NEW YORK CITY

The t~nri aphasia was coined by Armand Trousseau

-uApha5ia

in 1 ~864(Valerie Greenberg Freud and His Aphasia Book)

(afil·zia). .Path. [mod.L, a. Gr. · ~aaia, n. of quality f. d~~ros speechless, f. d pri''· +- ~·va& to speak (cf. cp&q.,r speech).] Loss of the faculty of speech, as a result of cerebral affection.

r967 Clt1Ut16. 7rnl. xxxvm. 85 A musician, the subject of aphasia •. who had lost the ability to read and write as well as to ~peak. 1'78 A. HAMILTON Nt:rv. Dis. 72 Embarrassment of speech may vary from simple awkwardness of articulation to decided aphasaa. ·

Aphasiac (a.fil·zii-k). rare-'. [f. prec. + ·.AO;

cf. n1a11ia-c.J

One suffering from aphasia .

. 1868. OGLE an Lll_11·c't ~~ Mar. 370/2 The test~entary capacity .. of aphastacs without apoplexy or paralysu. Aph~c (af~ · zik), a. and sb. _[f. API.IASJA +-to.]

A. adj. Suffenng from nphas1a, hnv•ng lost the

power of speech.

·

JI67CiuJmh. Jnll. xxxvm. 86 !\fost aphn.r.ic patients answer very wen by sagns. t88o RASTIAN Braill XXIX. 6-49 He had regained the power of5peaking to a considerable extent, and now .. he had become Amnesic rather than Aphasic.

B. sb. = AMIASJAC (which is more analogical). ~-,

Cltnm6. '/rNI. xxxvnL 85 We must .. tum our atten• tion to the writmg of aphasics. 1~ HuNT in E11g. M«le. 'l May 1-47/r, I call him an aphnsic in '\\'hom the &igns of · tbougnt cannot manifest themselves. ~cfliiaCa., -~-, (~tpa:ros)

speechlessnes·:, caused· by fear or perplexity,

a. /-'

0

(wrr},7lell' TJf..'lV &.tpaCTlav .,.. 1rpOCT'Tt8fiS E.Hel.f,49 ; txf!' I d./A 83 7, cf. Ar. Th.904 ; ci. -h1-4ar }..a!-'fJdv~t T{ 1ro'Tf! XP~ }../-yt"' PI.Lg.6 36e ; dr

"\_ci• ..,.,v:ll,.,.fJcl.Mf!tv Id.Phlh.l J d ; .Er ci. 1;-'fJJ.AAw, .,p&.')'JJ.4TOS inability lo ~yanylltin$'.about it, S.E.P.l.HI 1 cf. Dam.Pr.7. ·

'·-r•

~4»Ci.-r~,ov, noiutietYdornamed,nameks.r;, ~!pu IJp.&s f~x~-rol Tt 2. unullerable, ineffable, i\.0-yos E./on 782 (lyr.); 6..pJ}...fe& ffJt111Sirous, Pi.N. 1.47 ; ICftp;z.}..a( AP6. t u (Pers.); ~. x,..,p.u.Ta untold

Hcc~.op. ~.

oc •

sums, Hdt.7.190; l£. vltpor, ICTV.,or, S.OT1314(1yr.), .,..6... (1yr.); /Jpn8aplwv litpa.-rov (Schw. for--re~~~v) 1rhlj8os Anaxandr.41.63; .,J,}..(Jflf li¢m·ov -rcJ.xos /G14.10I:1.4(Sulp. Max.); 7]~ov1, Phld.D.3.14; WE,. fJo~.~ 3vvclp.ti'Air Hermog./nv. 1.4; 3i;vap.tr Plot.4.8.6 ; ~ToJf wf •• there's no ~aying how •• , e. marvtllou sly, immenS4/y, Ar.A v.418, Lvs. 198. Adv. -'Tt~~~r Dsc. 1.13.

i:

(1888b) >Aphasiec; >Gehim. I. Anatomic des Gehimsc; >Hysteriec; >Hysteroepilepsiec (unsigniertc Artikel), in: ViJiaret, A(Jbert], Handworterbuch der gesamten MeJizin, Bd. 1, Stuttgart 1888, S. 88-90, 684-691, 886-892, 892. G. W, Nachtr., S. 69, 72-92 (nur >Hystcriec und >Hysteroepilcpsiec); S.E, Bd . 1, S. 41-59 (nur >Hysteriec und >Hysteroepilepsird.

(1891b) Zur Auffassung Jer Aphasien. Wien 1891. (lnhalts:mgabe in (1897b).] S.A., Bd. 3, S. 165-173 [Teilabdruck); S.E., Bd. 14, S. 206-215 (Teilabdruckl.

(1893-94a) >Accessoriuskrarnpfc; >Accessoriuslahrnungc; >Agraphiec; >Ala-

\

lice; >Alexiec; >Arnnesiec; >Anarthriec; >Anosrniec; >Aphasiec; >Aphrasiec; >Bradylaliec; >Bradyphrasiec; >Dysgraphiec; >Dyslaliec; >Dyslexiec; >Dysphrasiec; >Echolaliec; >Paraphrasiec (signierte Artikel], in: DiagtJostisches Lexikon for praktische Arzte, hrsg. von Anton Bum und M(oritz J T. Schnirer, Bd. 1 (1893) und Bd. 3 (1894), Wien und Leipzig. Nachdruck cJer Artikel >Amnesicc und >Aphasiec in: K;istle, Oswald Ulrich, >Einige bisher unbekannte Texte von Sigmund Freud aus den Jahren 1893/94 und ihr Stellenwert in seiner wissenschaftlichen Entwicklungc, Psyche,.Bd. 41 (1987), S. 508-528. Vgl. Fichtner (1987).

(1897b) Inhaltsangaben der wissenschaftlichen Arbeiten des Privatdozenten Dr. Sigm. Freud (1877-1897), Wien 1897. G. W., Bd.l, S. 461-488; S.E., Bd. 3, S. 227-257. FREUD'S ABSTRACTS OF HIS WORKS (1877..:.97) fi-'reud's abstract of that 'w ork (1897b, ). 240). ~ · On the Jnterbretation of the Aphasias, a critical study. [189lb.]

...:.

240 FREUD'S ABSTRACTS OF HIS WORKS (1877-"-97)

XIX

On the Interpretation of the Aphasias, a critical study. [189lb.)1 After a firm basis for the understanding of cerebral disturbances of speech had been established by the discovery and ' definite localization of a motor and a sensory aphasia (Broca and Wernicke), the authorities set about tracing the more subtle symptoms of aphasia as well to factors of localization. In this way they arrived at the hypothesis of a conduction aphasia, with subcortical and transcortical, and motor and sensory forms. This critical study is directed against this view of speechdisorders and it seeks to introduce for their explanation functional factors in place of the topographical ones. The forms described as subcortical and transcortical are not to be explained by a particular localization of the lesion but by conditions of reduced capacity for conduction in the apparatus of speech. In fact there are no aphasias caused by subcortical lesion. The justification for distinguishing a central aphasia from a conduction aphasia is also disputed. The speech area of the cortex is seen rather as a continuous region of the cortex inserted between the motor fieids of the cortex and those of the optic and auditory nerves-a region within which all communication and association subserving speech function takes place. The so-called speech-centres revealed by the pathology of the brain correspond merely to the corners of this field of speech; they are not distinguished functionally from the interior regions; it is only on account of their position in relation to the contiguous cortical centres that they produce more obvious signs when they become disordered. The nature of the subject treated here called at many points for a closer investigation of the delimitation between the physiological and the psychological approach. Meynert's and · Wernicke's views on the localization of ideas in nervous elements have had to be rejected and Meynert's account of a 1 [This book is generally regarded as Freud's most important contribution to neurology. (An English translation by Professor E. Stengel appeared in 1953.) Freud had lectured on aphasia some years before (in 1886 and 1887) and contributed an article on it to Villaret's encyclopaedia of medicine (1888b).]

Wisscnschajtliche Arbciten 1877-1897

XIX 1891 Z1q: Autr,...ung der Aphaaien Jl,ine kritische Studie. , N~~~'A ~e Au#'i,Jldu~ und topische Fixierung einer motorischen 'W,4 ·.t}HtW:. ~~risch,e.n Appasie (Broca up.d Wernicke) die festen J?t~!' -~ du Ye~andnis der cere~r~en SprachstOrung gesichert batten, unternahmen es ~~ A\,\toren, aucb die feinere Symptomatik der Aphasia auf Momenta der Lokalisation zurUckzuffihren, und gela~en sp ~u,r Aufstellung einer Leitungsaphasie, subcorticaler und trllJlS(X)rticaler, motorischer wie sensoriliCher Formen. Gegen dieee Autfassung der SprachstOrungen wendet sich die kritische Studie und ve;rsueht, anstatt der topischen funktionelle Momente zur Erklllrung heranzuziehen. Die als subcortical und transcortical bezeich· n~ Fonnen sind nicht durch besondere Lokalisation der Liision zu ~ 8C)Ildern durch Zustlinde verminderter Leitungsfilhigkeit in den Sphcbapparaten. In Wirklichkeit gibt es keine Aphasien durch ~~· Ulaion. Aucll die Berechtigung, Zentrums- und Leitungs· apbNi, JU -~teJ:'eeh~den, wird bestritten. Das Sprachgebiet der Rinde IMP:t·aich ~ebil~hr ~ ala .ein zutunmenhl.ngender Rindenbezirk, ,;!'I""Cb,lllwt ~w,iechen den motorischen Rindenfeldern und denen des Nemu'()pqcut und des Ne.-vua acuaticns, inn.,rMlb dessen ~ der Sprachfunktion dienenden Dbertragungen und Verk:nilpfungen vor sich gehen. Die von der Hirnpathologie aufgedeckten, sogenannten Zentren der Sprache entsprechen bloO den Ecken dieses Sprachfeldes; sie sind funktionell vor den inneren Gebieten nicht ausgezeichnet, nur in Folge ihrer Lageverhaltnisse zu den anstoOenden Hirnrindenzentren macht sich ijl.re Erkrankung durch deutlichere Anzeichen 1 bemerkbar. Die Natur des hier abgehandelten Gegenstandes erforderte viel- i fach ein niiheres Eingehen auf die Abgrenzung zwischen der physiologischen und der psychologischen Betrachtungsweise. Die .Meynert- \Vernicke'schen Ansichten tlber die Lokalisation von Vorstellungen in nervusen Elementen muBten zurilckgewiesen, und die Meynert'sche

FREUD'S ABSTRACTS OF HIS WORKS (1877-97)

241

representation of the body in the cerebral cortex has required revision. Two facts of cerebral anatomy, namely ( 1) that the masses of fibres entering the spinal cord are constantly diminished on passing upwards, owing to the interposition of grey matter, and (2) that there are no direct paths from the periphery of the body to the cortex-these two facts lead to the conclusion that a really complete representation of the body is present only in the grey matter of the cord (as a 'projection'), whereas in the cortex the periphery of the body is only 'repre· sented' in less detail through selected fibres arranged according to function.

472

Werlre aus den Jahren 1892-1899

Darstellung von einer Abbildung des Korpers in der Grosshirnrinde einer Revision. unterzogen werden. Auf Grund zweier Tatsachen der Gehirnanatomie, niimlich •: da.6 die in's R'Uckenmark eintretenden Fasermassen durch die eingeschalteten grauen Substanzen eine stetige Reduktion nach oben hin erfahren, und 2. dal3 es keine direkten Bahnen von der Korperperipherie zur Hirnrinde. gibi, wird geschlossen, dal3 eine eigentliche l'Uck~ose Abbildung des Kl:lrpers nur im spinalen Grau stattfindet (Projection), wlihrend in der Hirnrinde die Korperperipherie nur in minder detaillierter Sonderung durch ausgewlihlte und nach Funk.tionen angeordnete Fasern vertreten ist.

SECTION SEVEN

Freud, S. (1888b) 'Aphas_ie',

English translation of ~Aphasie'

Villaret, A.,

A MOMENT OF TRANSITION Two Neuroscientific Articles by Sigmund Freud

Handworterbuch der gesamten Medizin, Bd. 1,

edited and translated by

Mark Solms and Michael Saling

Stuttgart: Ferdinand Enke 1888, S. 88 bis 90.

A

phasia {a priv[ative] - ¢ams speech (¢Yff.UJ} (Fr. aphasie f; Engl. Aphasia, Aphasy; It. afasia f, alalia f); synonyms: aphemia, alalia-word deafness, word blindness-agraphia. By [the term] aphasia, one understands the abolition or impairment of the ability to express one's thoughts through conventional signs, or to understand such signs, despite the continuance of a sufficient degree of intelligence and despite the integrity of the peripheral sensory, nervous, and muscular apparatuses that are involved in the expression or comprehension of speech. Deaf-mutism, the speechlessness of idiots, the loss of speech in coma as well as throu~hparalysis of the tongue and lips, therefore, do not fall under the concept of alphasial. Alphasial is a psychical illness, but it must be firmly grasped that it is not necessarily linked with intellectual disturbance; the latter is to be taken as a complication every time. One distinguishes between natural or emotional speech (gestural speechl and artificial or articulate speech, of which the latter succumbs to disturbances more frequently because it is acquired later.-The 31

.Aphasle, die [a· priv. - en;S.49f.]

Watteville's · attempt · ~t defining centre aphasia: ,

tracts, without abandonment of the the~ry oflocalization of psychic functions in the areas of the centres. As I fe~l rather isolated in . claiming that the alleged psychological status of the speech centre ought to manifest itself in the symptoms of the speech disorders in some way, I hasten to refer to a short but significant paper by de Watteville 1 who expressed a very similar line of thought. "We have formed the idea", he wrote~ "that these centres arc storage places in which the various motor and sensory memory images are preserved. On the. other hand, we must not search for the physiologtcal su~stratum of mental activity m this ox: that part of the bram but we have to regard it as the outcome of p!iocesses spread widely over the brain. It follows from these two . premises that certain lesiQns, the gross symptoms of which do not differ materially, 'must still differ in their psychological effects; let us tak!= two cases of motor aphasia, one of them caused by destruction of Broca's centre itself, the other by interruption of the cen~fugal tract originating from it. In the first case, the patient has lost control over his kinaesthetic word impressions, in the second this control has remained u~mpaired. The ·eff~ct of aphas~a on intelligence and VICe versa has been dtscussed frequently, vet in spite of good observations on both aspects the results have been full of contradictions. Might this not be due to the conditions mentioned above? ... We feel justified in ass.uming tha.t if aphasia has been caused by a central leston the patient must have suffered intellectual damage 1

de Watteville: Note sur Ia clciti verbale (Note on word blindness). March 21, .1885. ·

Progr~ m~dical.

c

l· .. j II nous semble done que lorsque Ia lesion est centrale le malade doit, necessairement, subir une degradation de ses facultes intellectuelles; tandis que Ia ou elle est commissurale ccs dernieres peuvent etre conservees.« .

18

' Wattevilles Versuch zur Auszeichnung der Zentrumaphasie.

I Lokalisation psychischer Funktionen in den Zentren vermiflt 18 wird. Da ich mich mit der Forderung- die den Zentren der Sprache zugeschriehene, hesondere psychische Dignitat miilhe sich auch durch irgend etwas in der Klinik der Sprachstorungen verraten- ziemlich isoliert weiB, will ich nicht unterlassen anzufiihren, daB Watteville 1 in einem kleinen, aher inhaltsreichen Aufsatze einen sehr ahnlichen Gedankengang vorgehracht hat. »Wir hahen uns die Vorstellung ge- _ macht«, sagt dieser Autor, »daB diese Zentren Vorratsstatten sind, an denen die verschiedenartigen motorischen wie sensorischen Erinnerungshilder aufhewahrt werden. Andererscits diirfen wir das physiologische Suhstrat der Seelentatigkeit nicht in der Funktion dieses oder jenes Gehirnteiles such en, sondern als Resultierende von weit iiher das Gehirn verhreiteten Prozessen auffassen. Aus diesen heiden Voraussetzungen laBt sich folgern, daB Lasionen, dcren Symptomatologic sonst keine erhehlichen Unterschiede erkennen laBt, doch in hezug auf ihre psychische Bedeutung sich sehr verschieden vcrhalten miissen. Nehmen wir je zwei Faile von motorischer Aphasic, von den en der cine durch Zerstorung des Brocaschen Zentrums selhst, der andere durch Unterhrechung des von ihm ausgehenden zentrifugalen Biindels hedingt ist. Im ersten Faile hat der Kranke die Verfiigung iiher die Worthewegungshilder verloren, im zweiten Faile ist dieselhe erhalten. Nun hat man ja die Wirkung der Aphasic auf die Intelligenz so haufig erortert umt ist trotz guter Beohachtungen auf heiden Seiten zu so entgegengesetzten Resultaten gekommen. Sollte di~ Losung dieses scheinharen Widersprucht!s nicht in dem von uns heriihrten Verhaltnisse liegen? [...)Es scheint uns also herechtigt anzunehmen, daB bei zentraler Uision der Sprache der Kranke auch cine intellektuelle Schadigung erfahren haben muB, wahrend dies bei einer . . l de Watteville, Note sur Ia cecite verbale. Progres medical. 21.Marz 1885. [lm Original, S. 227f., lautet der von Freud iibersetzte Text: •Or nous sommes arrives, d'une part, aIa conception que ces centres sont des points d'emmagasinement de memoires diverses, motrices·ou sensitives; d'autre part no us devons admettre comme substratum physiologique de l'ame, non !'action de telle ou telle ponion du cerveau, mais une resultante de processus .a siege beaucoup plus etendu. II resulte de ces donnees que l'effet psychique de lesions dont les manifestations exterieures n'offrent pas de notables differences doit cependant etre variable. Prenons, par exemple, deux cas d'aphasie motrice, l'un cause par Ia destruction du centre meme de Broca, !'autre par une interruption du faisceau efferent de ce centre. Dans le premier cas le malade aura perdu !'usage de Ia representation motrice des mots, dans le second ill'aura conservee. On a souvent discute l'effet de l'aphasie sur !'intelligence, et des opinions diverses ont ete emises, appuyees par des observations bien faites. Ne trouverions-nous pas Ia Ia solution de cette contradiction apparente?

a

Doubts in the validity of schema based on foealization

19

Z~eifel

an der Berechtigung eines lokalisatorischen Schemas.

also, while this need not be the case if the fibre tracts only have been damaged." I do not think that anybody has taken the trouble to carryout.theexaminations necessary to prove '.Yatteville's hypothesis; I doubt that a more severe intellectual impairment will be found to be associated with "central" aphasia than with a conduction aphasia.

I Lasion der Leitungsbahnen niCht der Fall zu sein braucht. [... ]•: Ich glaube nicht, daB bereits jemand sich der Miihe unterzogen hat, die von Watteville angedeutete Art der Prii.fung durchzufiihren; ich habe nur den Eindruck, als wiirde sich der erwarte~e Zusammenhang einer starkeren intellektuellen Schadigung mit eiher »Zentralen« Aphasic im Gegensatze zu einer Leitungsaphasie nicht herausstellen.

III

III.

We have endeavoured to establish which clinical features bear out the alleged psychologic~J , significance of the. speech centres and have for this purpose subjected Wermcke's conduction aphasia to a critical examination. In doing so we discovered certain facts which gave rise to serious doubts in the fundamental correctness of a schema based mainly on localization, such as that of Wernicke and Lichtheim. It should not be overlooked however, that both authors also invoke, without hesita~ ti?n, functional factors in the explanation of speech chsorde~s. A present~tion which attempted to explain the vanety of speech disorders observed by differences ·in the localization of the lesions only, would have to confine itself to assuming a number of centres and tracts functioning. independep.tly and equally liable to be put out of act.Jon. Wernicke and Lichtheim had to concede that the. function ~f th~ motor centre M depended not only on Its anatormcal mtegrity but also on the maintenance of its connection with the sensory centre A. Indeed,

Wahrend wir uns herauszufinden bemiihten,-welche Verhaltnisse in der klinischen Erscheinung der Sprachstorungen die behauptete psychische Bedeutung der Sprachzentren bestatigen,.und zu diesem Zwecke die Leitungsaphasie Wernickes einer kritischen Beleuchtung unterzogen, sind wir auf Tatsachen gestoBen, welche Zweifel an der Richtigkeit eines wesentlich auf Lokalisation beruhenden Schemas iiberhaupt in uns erregen muBten. Man tut nicht unrecht, wenn man das Wernicke-Lichtheimsche Schema als ein solches bezeichnet; doch muB man daran erinnern, daB beide Autoren auBerdem funktionelle Momente ohne Bedenken zur Erklarung der Sprachstorungen heranziehen. Eine Darstellung, welche die beobachteten Sprachstorungen ausschlieBlich durch die verschiedene Lokalisation von destruktiven Lisionen erklaren wollte, miiBte sich auf die Annah.me einer Anzahl von Zentren und Leitungsbahnen beschranken, welche unabhangig voneinander funktionieren und mit gleicher Leichtigkeit durch Lasionen auBer Tatigkeit gesetzt werden. Wie wir gehort haben [S. 54 f.], haben Wernicke und Lichtheim aber nicht vermeiden konnen, die Funktion des motorischen Zentrums M nicht our an dessen anatomische lntegritat, sondern auch an die Erhaltung von dessen V'!rbindung mit dem sensorischen Zentrum A zu kniipfen. Ja, Licht-

19

The significance ofLichtheim's syllable test.

Lichtheim made a surprismg observation, the confirmation of which would reduce the significance of localization even further. He posed the question whether motor aphasics were in possession of "inner language", i.e., whether they could recall the sound of words which t~ey were unable to express. He asked them to squeeze his hand once for each syllable of the requeste~ word, and found that. they were unable to prove their knowledge of the word in this way. This observation is bound to have a profound influence on the conception of the speech process for the following· reason: the centre A is intact and its connection with the rest of the cortex unimpaired; the only part damaged is M, the centre of the kinaesthetic word impressions; and yet tJ;le patient is unable, because of a circumscribed lesion in the third frontal convolution, to elicit the word sound contained in the temporal lobe even with the help of some other cerebral activity such as the visual r • perceptions. Unfortunately, this observation, which ought to be the corner stone of a new theory of the aphasias, has so far not been established beyond doubt. First of all, there are some objections to the way in which Lichtheim set out to prove it. His criterion of the availability of the word sound was the patient's ability to state the number of syllables of the word wanted; but it can be assumed that these patients ha~ been in the' habit of arriving at that number by transferring the spund to the motor speech tract, In this case the test would have been unsuitable because it implied the integrity of the very tract that is destroyed in motor aphasia. A similar objection against the validity ofLichtheim's 1

Wysman: Aphasie und verwandte .?,u.stiinde (Aphasia and kindred Deutsch. Arch. f. klin. Med. Vol. 47·

condition.~).

20

20

Wichtigkeit der Lichtheimschen Silbenprobe.

I heim hat einen iiberraschenden Fund gemacht, dessen Bestatigung die Bedeutung des Momentes der Lokalisation noch tiefer herabdriicken wiirde. Er hat sich die Frage gestellt, ob mototisch aphasische Personen iiber die sogenannte ,.inn ere Sprache« 1, das Erklingenlassen der Worte, welche sie nicht aussprechen konnen, verfiigen. Er lieB sich darum z. B. so oft von dem Kranken die Hand driicken, als das verlangte Wort Silben enthielt, und fand, daB die Kranken nicht imstande waren, auf diese Art ihre Kenntnis des Wortes zu beweisen. 2 Es ist klar, daB eine solche Tatsache nicht ohne den tiefgreifendsten EinfluB auf unsere Vorstellungen vom Sprachvorgang bleiben konnte, denn das Zentrum A ist ja intakt, dessen Verbindungen mit der iibrigen Rinde unversehrt, eine Lasion besteht nur vom sensorischen Teil des Sprachapparates weit entfernt in M, dem Zentrum der Wortbewegungsvorstellungen, und doch kann der Kranke wegen des Bestandes einer umschriebenen Lasion in der dritten Frontalwindung die im Temporallappen enthaltenen Wortklange nicht von seiner sonstigen Hirntatigkeit (etwa von den optischen Wahrnehmungen) her erregen. Leider ist diese Tatsache, welche den Eckstein einer neuen Theorie der Sprachstorungen bilden miiBte, noch nicht sichergestellt. Man kann zunachst einen Einwand gegen die Art richten, wie Lichtheim sie erweisen wollte. Er priifte die Verfiigung iiber die Wortklange daran, ob die Kranken imstande waren, die Silbenanzahl der gesuchten Worte anzugeben; man kann aber vermuten, daB diese Kranken gewohnt waren, diese Silbenzahl nur auf dem Wege einer Ubertragung des Klanges auf die motorische Sprachbahn zu finden; das Priifungsmittel ware also ungeeignet gewesen, weil es geradezu die Erhaltung der Bahn voraussetzt, welche bei motorischer Aphasic zerstort ist. Ein Einwand, den Wysman 1 gegen die Richtigkeit der Lichtheimschen I [Lichtheim (1885b), S. 212: ,.die inneren Worte«.] 2 [Ibid. und a.a.O., S. 224.] 1 Wysman, Aphasic und verwandte Zustande. Deutsch Arch. f. klin. Med.

Bd. 47 fl89!l.

20

Rejection of a direct tract for spontaneous speech.

test has been raised-by Wysman. 1 But there is still another objection: Lichtheim reported that he had been unable to apply his test .in cases of typical cortical motor aphasia (with destruction of M) because he had had no pure cases of that type at his disposal for some time. He reported · only a case of so-called transcortical motor aphasia in which the test was negative, although in this type ' of disorder not even M is supposed to be damaged but only its connections with B. However, I shall later demonstrate that these cases of transcortical motor aphasia call for a different hypothesis which is compatible with the loss of the sound images. The question whether or not the sound images are available in motor aphasia still appears to be undecided. Yet I should hesitate to advance a theory of aphasia before I had definite knowledge on this point. Let us now return to the two other arguments on which we base our rejection of the functional independence of the centre M. (I) If there was a connection between M and B (tract for spontaneous speech) which was different from the connection betweUeber einen Fall von WortblindheitVorrede des Ubersetzers< zu Bernheims Suggestion (Freud, 1888-89a, S. 119) beschaftigt: ,.£s ist unberechtigt, die GroBhirnrinde d.em iibrigen N~n:en­ system, wie es hier geschieht, gegeniiberzustellen; es 1st unw~hr~cheml~ch, daB cine so tiefgreifende funktionelle Veranderung der GroBh~rnnnde mcht von bedeutsamen Veranderungen in der Erregbarkeit der anderen Hirmcile

Projection and

s~

rep~tation.

I propose to take Henle's concept of the reduction of fibres through grey masses as my point of departure. If ~ .o ne compares the total number of fibres entering the spinal cord from the periphery with that of the fibre tracts leaving the cord to connect it with the brain, the latter proves to be only a fraction of the former. According to Stilling's count, in one instance 807,738 fibres of a nerve root corresponded to no more than 365,814 fibres in a cross section of the upper cervical cord. It follows that the relationship of the spinal cord to the body is different from its relationship to the grey masses of the brain. Only in the spinal cord, and in analogous grey _ areas, do the prerequisites for a complete projection of the body periphery exist. For each peripheral ·unit of innervation there exists a corresponding area of grey matter in the spinal cord, and in the extreme .case one single nervous element. Owing to the reduction of the projection fibres through the grey matter of' the spinal cortl, a unit of grey matter belonging to a higher level can no longer correspond to one peripheral unit, but must be related to several such units. This also holds for the cerebral cortex, and it is therefore appropriate to use different terms for these two types of representation in the central nervous system. If the way in which the periphery is reflected in the spinal cord is called a "projection'.'' its counterpart in the cerebral cortex might suitably be called a "representation", which implies that the periphery of the body is contained in the cerebral cortex not point by point, but through selected fibres, in a less detailed differentiation. · This simple argument requires further elaboration in a different direction; not all the fibres of the highest cross section of the spinal cord serve the connection with the cerebral cortex.

52

!Jrojekuon und 1\.eprasentation.

I lch

gehe dabet von einem Gesichtspunkte aus, den noch Henle [1871] in der Betrachtung dieses Gegenstandes gewiirdigt hat, dem der Faserreduktion durch graue Massen. Vergleicht man namlich die Summe der ins Riickenmark eintretenden Fasern mit jener der weiBen Strange, welche zur Verbindung mit hoheren Gehirnteilen das Riickenmark verlassen, so zeigt sich, daB letztere Summe nur einen Bruchteil der ersteren ausmacht. Nach einer Zahlung Stillings entsprachen in einem Faile 807 738 Fasern der Nervenwurzeln nur 365 814 Fasern in einem Querschnitte des oberen Halsmarkes.' Die Beziehungen des Riickenmarkes zum Korper sind demnach anderer Art als die Beziehungen der hoheren grauen Massen [zur Korperperipherie]. lm Riickenmark allein (sowie in den ihm analogen grauen Substanzen) sind die Bedingungen fiir eine liickenlose ProJektion der Korperperipherie vorhanden; jeder peripherischen Innervationseinheit kann im Riickenmark ein Stuck grauer Substanz, im auBersten Faile ein einziges zentrales Element entsprechen. Infolge der Reduktion der projizierendcn Fasern durch das Riickenmarksgrau kann von jeder hohercn grauen Substanz ein Element nicht mehr einer periphercn Einheit, sondern muB mehreren derselben entsprechen. Dies gilt auch fiir die GroBhirnrindc, und daher empfichlt cs sich, dicse heiden Arten von zcntraler Abbildung auch durch verschiedene Namen zu unterscheidcn. HeiBe die Abbildung im Riickenmarksgrau einc Projektion, so wird es vielleicht passend sein, die Abbildung in der GroBhirnrinde cine Repriisentation zu heiBen und zu sagen, die Korperperipherie sei in der Hirnrinde nicht Stuck fur StUck enthalten, sondern in einer minder detaillierten Sonderung durch ausgewiihlte Fasern vertreten. 1 Dieser bisher so einfache Gedankengang erfahrt nun eine weitere Ausfiihrung und andere Richtung durch nachstehende Bemerkungen: Die Fasern des obersten Halsmarkquerschnittes sind nicht s~mtlich fiir die Verbindung mit der Hirnrinde . · 1 [Stilling {1859); S.- 602;606.- Mit den grundlegenden Werken von Henle und Stilling hatte Freud sich schon friiher bei seinen ersten wissenschaftlichen Forschungen iiber das Nervensystem des Petromyzon (1877a) und (1878a) beschaftigt.] 1 (In seinem franzosischen Aufsatz (1893c), S.41~ b~zieht sic~ Freud a~f die obige Argumentation und schlagt analog dazu dte Unterschet?ung zwts~hen •paralysie de projection« (Projektionslahmung) und •paralysze de representation« (Reprasentationslahmung) vor. - Der Gedanke, daB der gesamte Organismus (i.e. Eindriicke [ •impressions«] und Bewegungen von allen Korperteilen) auf verschiedenen hierarchischen Ev~lut.ionsebenen .?es ~entral~er­ vcnsystems mehr oder weniger •direkt« bzw. ,.tndtrekt« ,.reprasenuert« wud, spiclt im Werk Hughlings jacksons cine zentrale Rolle; vgl. u.a. Jackson (1884), (1887 a) und (1887 b).] ·

Reduction of fibre tracts through grey

mai.es.

A considerable portion, especially those forming the short pathways, exhausts itself within the ventricular gr.ey matter between the nuclei of the medulla, while another portion enters the cerebellum. Only of the pyramidal tract can it be said with certainty that its size in the brain is the same as in the cervical · cord, and this .tract is no doubt a greatly reduced continuation of the fibres which connect the muscles of the body with the spinal cord. On the other hand, the reduction of .t he projection fibres is not as great as it might appear from these considerations; if we take the example of the posterior tracts, a certain proportion of their fibres do not reach the cortex, but in their place the latter receives the fibres of the fillet which after various interruptions in the nuclei of the posterior tracts) the oblongata and the thalami, finally reprf'~'ient the posterior tracts in the cerebral cortex. It is not known whether the fibres of the fillet are equal in number to ... · those of the posterior tracts; probably they are much less numerous. In addition, the cerebrum receives fibres from the cerebellum which could be regarded as an equivalent for the cerebellar connections of the spinal cord. It is therefore quite possible that the cerebral cortex receives at least as many fibres from the periphery, though by devious routes, as were required for projection in the spinal cord. There is yet another aspect which has not been made sufficiently clear in Meynert's presentation. For Meynert, who in describing pathways is mainly concerned with their cortical connections, a fibre or a fibre tract retains its identity even after having passed through an unlimited number of nuclei. This is indicated by his phrase: "the fibre passes through a grey substance". This naturally gives rise to the impression that the fibre remains the same on its long way to the cortex, apart

53

Faserreduktion durch graue Massen. lbestimmt. Ein riichtgeringer 53 Teil derselben (kurze Bahnen) wird sich noch bis zum Ende des Hohlengraues zwischen den Nervenkernen der Oblongata erschopfen, ein anderer Teil gelangt ins Kleinhirn. Mit Besti~~theit ko~­ nen wir nur von der Pyramidenbahn aussagen, daB Sle m der gletchen Starke, wie sie im Ha:lsmark vorliegt, zum Rindengrau gelangt, und diese Bahn ist gewiB eine sehr erheblich reduzierte Fort~etzung der Fasern, welche von den Korpermuskeln durch die vord~ren Wurzeln ins Riickenmark gekommen sind. Die Reduktion der projizierenden Fasern ist aber andererseitsl nicht so groB, als es nach letzteret Erwagung scheinen sollte, denn z. B. fiir die Fasern der Hinterstrange, welche als solche gewiB nicht zur GroBhirnrinde ge. Iangen, nimmt letztere die Fasern der Schleife auf,-welche. nach vielfachen Unterbrechungen in den Hinterstrangskernen, den grauen · Massen der Oblongata und des Thalamus, endlich im GroBhirn die . Hinterstrange vertreten. Es ist nicht bekannt, ob die Schleifenfase, rung die Hinterstrange an Faserzahl erreicht; wahrschein~ich bleibt sie weit hinter derselben zuriick. Ferner erhalt das GroBhtrn Fasern aus dem Kleinhirn, in denen man ein Aquivalent fiir die Kleinhirnurspriinge des Riickenmarkes sehen konnte, ~nd so.bliebe e~ tr~tz alledem noch zweifelhaft, ob der GroBhirnrmde mcht schheBhch doch ebensoviel oder mehr Fasern von det Peripherie - wenn auch auf Umwegen- zukommen, als zur Projektion im Riickenmark erforderlich war. Es kommt aber bier noch ein anderer Punkt in Betracht, der in der Darstellung Meynerts nicht klar genug hervortritt. ~iir Meyn~rt, der am Faserverlauf hauptsachlich die Tatsache der Rmdenverbmdung hervorhebt, ist eine Faser oder Fasermasse immer noch die namlic?e, auch wenn sie durch noch so viele graue Substanzen gegangen 1st. Seine Ausdrucksweise: »Die Faser passirt .eine graue Substanz« ', zeigt dafiir. Dies erweckt natiir~ich den .Ansc~ein, als ~-atte sich an det Faser auf ihrem Iangen Wege b1s zur Rmde mchts verandert, als [Wortli~h so nicht ermittelt. Eine vergleichb~re Formulierung in ~ey.nen (1869a), S. 457: ,.oiese Biindel [ ...) gehen unmlttelba~ aus der Grosshtrnnnd~ hervor und iiberspringen aile Ganglicnmassen_"• odcr m Mey?er.t (1884~, S.. 61. ,.E 5 bleibt aber die graue Substanz von den femsten Ncrvenf,bnllen, dte mcht mit ihr zusammenhangen, durchzogen.« A. a. 0., S. 97-104, betrachtet Meynert .. die Beziehungen der grauen Substanz, welche [: ..] als le~res. Grundgewebe erscheint, zu den Nervenwurzeln his zum Acusucusaustntt hmab«, en~­ sprechend der damaligen .. Kenntniss iiber den Verlauf der Stammfase~ng bts zum Riickenmarke«.)

The change of the functio~ aignmcance

o{ fibres

on theif way

to

from the fact that it has possibly entered -into several connections. This view can no longer be maintained. If we observe how in the course of individual development myelinization proceeds piecemeal from one nucleus to another, and how for one afferent fibre tract three or more efferent tracts emerge fror.n one single nucleus, these grey masses, and not the fibre tracts, appear to be the organs of the brain. If we follow the course of a sensory afferent t~act as f~r as ':"e know it, and if we regard its frequent mterrupt.J.ons m grey nuclei and its arborizations through them as characteristic, 1 we cannot but assume that the functional significance of a fibre on its way to the cerebral cortex has changed each time it has emerged from a nucleus. Let us take one ot'the better und~rsto~d exa~ples; a fipre of the optic nerve .conveys · a retmal1mpresswn to the anterior quadrigeminal body; here it termin~tes,l and ir,t i~ _place ~nother fibre. goes from the ganglion to the occipital cortex. '-d However, in ~he g~e~ substance of the quadrigeminal body the retinal ImpressiOns become associated with a kinaesthetic oculomotor impression; it is extremely likely that the new fibre between quadrigeminal body and occipital corte~ ~o longer conveys a retinal stimulus, but the associa~IO~ of o~e or more such impressions with kinaesthetic ~mpres~IO~s. The complexity of this change in the. func.t.J.onal sigmficance of the fibres niust be even gre~te.r m the fibre systems serving skin and muscle sensations; we are still quite ignorant 1 .

1

S~e Edinger's, Bechterew's and the present author's investiga-

tions mto the course of the posterior tracts and of the auditory nerve.

~ee Dar~chewitsch: Ueber die sogenanfllen primiren Opticu.rcentrenun?a'hre Be.caehung .cur Grosshfrnrinde (Investigations on the so-called prunary centres of the optic nerve and their relationship to the cerebral cortex). Arch. f. Anat. u. Phys., 1886. 1

53

the cortex. 54

Bedeutungsanderung der Fasern auf ihrem We~e zur Rinde.

ldaB 54 sie in mehre;e Verbind-~ngsmoglichkeiten eingetreten sei. Wir konnen diese Anschauung nicht mehr festhalten. Wenn wir sehen, wie sich im Laufe der individuellen Entwickelung die Markscheidenbildung stiickweise von einer grauen Substanz zur anderen vollzieht, wie fiir eine zufiihrende Bahn drei oder mehr weiterfiihrende aus einer grauen Substanz hervorgehen, erscheinen uns die grauen Substanzen und nicht mehr die Faserbiindel als die Einzelorgane des Gehirns. 2 Wenn wir eine sensible (zentripetale) Bahn, soweit sie uns bekannt ist, verfolgen und als Hauptcharakter derselben eine moglichst haufige Unterbrechung in grauen Substanzen und Weiterverzweigung durch dieselben erkennen 3, mii.c:sen wir den Gedanken aufnehmen, daB eine Faser auf dem Wege zur GroBhirnrinde ihre funktionelle Bedeuu,mg nach jedem neuen Auftauchen aus einer grauen Substanz geandert hat. Nehmen wir eines der uns verstandlich gewordenen Beispiele: Eine Faser des N. opticus leitet einen Retinaleindruck his zum vorderen Vierhiigel; in diesem findet sie ein vorlaufiges En de 1, und an ihrer Statt geht aus der Substanz des Ganglions eine andere Faser zur Okzipitalrinde. In der Substanz des Vierhiigels hat aber die Verbindung des Retinaleindruckes mit einer Augenmuskelbewegungsempfindung stattgehabt; es ist nun iiberaus wahrscheinlich, daB die neue· Faser zwischen Vierhiigel und Hinterhauptsrinde nicht mehr einen Retinaleindruck, sondern die Verkniipfung eines oder m~hrerer solcher Eindriicke mit den Bewegungsempfindungen fortleitet. Noch komplizierter muB sich diese_ Bedeutungsanderung der Fasern fiir die Leitungssysteme der Haut- und Muskelsensibilitat gestalten; wir haben noch keine Ahnung davon, ·-

2 [Vgl. unten, S. 134f.) 3 Vgl. Edingers [1885), Bechterews (1885) und des Verfassers [{1886b) und (1886c)] Untersuchungen iiber den Verlauf der Hinterstrangbahn und des Akustikus. Vgl. Darkschewitsch, Ueber die sogenannten primaren Opticuscentren und ihre Beziehung zur Grosshirnrinde. Arch. f. A nat. u. Phys. 1886.

The ,body

il not represented topoographic&Uy . in "the cerebral cortez./

. . . of the- elements . which contribute to the functional changes that con